HiFi & Professional Audio Forum  - Molim nove članove da sačekaju overu registracije na Forum par dana, jer se radi ručno; razlog su spameri.

Izrada gramofonskih ploca

Hi-Fi komponente, iskustva, pitanja, saveti, komentari..
Post Reply
User avatar

Topic author
PrekoBare
srebrni korisnik
srebrni korisnik
Posts: 538
Joined: 03 Dec 2008, 20:39

Izrada gramofonskih ploca

Post by PrekoBare » 04 Jan 2013, 15:24

U najnovijem (50tom) broju online casopisa TONE AUDIO ima fenomenalan clanak o nekadasnjoj DECCA produkciji i danasnjim Speakers Corner DECCA reizdanjima. Speakers Corner za mastering koristi usluge AIR studia u Londonu u kome rade dvojica nekadasnjih DECCA master inzinjera.

Opisana je sva DECCA oprema i postupak. Meni su posle tolikih godina pukle neke stvari pred ocima.

Za vinil, 1969 je bila prelomna ne samo zbog Sgt. Pepper-a nego zbog promene zvucne slike nastale promenom opreme:

- prelazak sa lampaske na tranzistorsku opremu u mastering procesu
-prelazak sa rezanja na pola brzine na rezanje pri normalnoj brzini trake
-smanjivanje tezine vinila

Preporucujem svima koje interesuje tematika da spuste Tone Audio sa njihovog sajta.


U clanku je data i neka okvirna racunica. Da bi se sacuvao kvalitet, od jednog lak mastera moze da se napravi 7 matrica i od svake matrice 25 stampera.
A svaki stamper moze da otisne 750 ploca.

Znaci, od jedne mastera moze da se otisne oko 130 000 ploca. Posle toga, izrada novog mastera, novih matrica i novih stampera. Englezi su se toga drzali izgleda do 1969 a onda su polako popustili pritisku trzista i isli i oni na kvantitet.

Secam se kad sam bio klinac u krugu u kom sam se ja kretao da smo jako dobro znali da "originali" zvuce bolje od nasih licenci koje smo zvali "domace". Pod "originalima" smo smatrali ploce iz UK/USA, i nismo pravili razliku, tj. tada nismo znali da americke izvodjace treba kupovati u americi a engleske u engleskoj jer originali master traka nisu noseni preko okeana nego samo kopije, engleske u usa, americke u UK.

Koliko se secam, uopste nismo fermali ni licence iz Italije ili Francuske. Nemacke su vazile za dobre skoro kao engleske, a holandske onako, kupovali smo ako je bilo jeftino. U mom drustvu niko nije imao japanska izdanja.

Danas je ironija da se nemacki pogoni za stampanje ploca smatraju najboljima.

E, sta sad mene interesuje. Da li je nasa licencna produkcija (RTB, Suzy, RTLJ) od principala dobijala kopije traka pa izradjivala master, matrice i stampere,
ili su dobijali matrice da prave stampere ili samo stampere?
"Najbolje je neprijatelj dobrog"

Volter

User avatar

zika
Moderator
Moderator
Posts: 442
Joined: 26 May 2009, 19:18
Location: Exodus hair

Re: Izrada gramofonskih ploca

Post by zika » 04 Jan 2013, 16:18

Kao što je to danas @sn i najavio, to je (sada) prošli broj...

User avatar

Topic author
PrekoBare
srebrni korisnik
srebrni korisnik
Posts: 538
Joined: 03 Dec 2008, 20:39

Re: Izrada gramofonskih ploca

Post by PrekoBare » 04 Jan 2013, 17:10

Ziko, izvini, malo sam se prebacio, clanak nije iz Tone Audio nego iz The Absolute Sound od Januara 2013 (Speakers Corner, AIR Studios, Decca Records & Golden-Age Vinyl Folklore.
"Najbolje je neprijatelj dobrog"

Volter

User avatar

zika
Moderator
Moderator
Posts: 442
Joined: 26 May 2009, 19:18
Location: Exodus hair

Re: Izrada gramofonskih ploca

Post by zika » 04 Jan 2013, 19:04

PrekoBare wrote:Ziko, izvini, malo sam se prebacio, clanak nije iz Tone Audio nego iz The Absolute Sound od Januara 2013 (Speakers Corner, AIR Studios, Decca Records & Golden-Age Vinyl Folklore.
Cool! Taman sam gledao kako sam preskočio da to pročitam... Jesam mator ali da toliko brzo tako nešto zaboravim... Huh, sad mi je lakše...


Kuja
redovni korisnik
redovni korisnik
Posts: 135
Joined: 28 May 2009, 16:08

Re: Izrada gramofonskih ploca

Post by Kuja » 04 Jan 2013, 20:49

PrekoBare wrote: E, sta sad mene interesuje. Da li je nasa licencna produkcija (RTB, Suzy, RTLJ) od principala dobijala kopije traka pa izradjivala master, matrice i stampere,
ili su dobijali matrice da prave stampere ili samo stampere?
Evo jednog vrlo zanimljivog primera!

Ovde imamo fotografiju/sken kutije za traku za prvu stranu Revolvera od Bitlsa:

http://4.bp.blogspot.com/_ZbPlT-fvYSw/R ... inside.jpg




U gornjem levom uglu stoji oznaka da je u pitanju "original tape", ma sta to znacilo.

Matrix je YEX-605 sto znaci da se radi o traci za originalno (1st press) stereo izdanje:
http://www.jpgr.co.uk/pcs7009.html


Ispod se vidi da je ta traka bila pozamljivana/slata u razne zemlje i potom vracana!


Prvi datum je 6. 7. 1966. (album se u prodaji pojavio 5. 8. 1966.) i pise "banding", ma sta to znacilo.

Zatim idu datumi slanja u razne zemlje, Holandija, Novi Zeland, itd, u Jugoslaviju je poslata 24. 6. 1973.





Imam skenove kutija za trake i za ostale albume Bitlsa i svi su isti - u pitanju su trake koje putuju od zemlje do zemlje i zatim se vracaju u domovinu. :)

Sgt. Pepper - za razliku od Revolvera koji je "original", ovog puta je u pitanju "copy tape":

http://3.bp.blogspot.com/_ZbPlT-fvYSw/R ... inside.jpg


.


mmilovan
srebrni korisnik
srebrni korisnik
Posts: 321
Joined: 10 Apr 2006, 15:31

Re: Izrada gramofonskih ploca

Post by mmilovan » 26 May 2013, 01:35

Vanredno zanimljivo pitanje. Meni je poznat odgovor za ploče do 1960. (obično na 78 obrtaja) koje su izrađivane skoro isključivo putem replike tj presovanja originalnih matrica.
Lično sam ostao bez teksta!


Mjuzik
povremeni korisnik
povremeni korisnik
Posts: 63
Joined: 02 May 2006, 18:51

Re: Izrada gramofonskih ploca

Post by Mjuzik » 27 May 2013, 20:56


Post Reply