HiFi & Professional Audio Forum  

Razlika između EL 34 I KT88

Neformalni testovi i prikazi audio i video komponenti od strane članova foruma
Post Reply

Topic author
vonklop
Nov korisnik
Nov korisnik
Posts: 10
Joined: 27 Aug 2007, 16:33
Location: NY

Razlika između EL 34 I KT88

Post by vonklop » 21 Sep 2007, 08:41

Zdravo,
zanima me razlika između lampi E34 i KT88? U tehničkom i muzikalnom smislu.
Hvala za odgovor!


sdanicic
Audio Expert
Audio Expert
Posts: 2474
Joined: 16 Mar 2006, 13:46
Location: Beograd

Post by sdanicic » 21 Sep 2007, 09:46


User avatar

DejanM
Audio Expert
Audio Expert
Posts: 4686
Joined: 18 Aug 2005, 13:14

Post by DejanM » 22 Sep 2007, 06:20

Jedan od boljih nacina da cujes razliku izmedju EL34 i KT88 jeste da u istom sistemu poslusas Prima Luna Prologue 1 (EL34) i Prologue 2 (KT88). U principu se ova dva pojacala uglavnom razlikuju po lampama koje su koriscene na izlazu.

Osim ociglednih razlika (pre svega u snazi), ja sam uvek dozivljavao EL34 kao nesto toplije u zvuku, dok su KT88 ostavljale na mene utisak nesto neutralnije reprodukcije. Medjutim zvuk ovih lampi moze dosta da varira u zavisnosti od same konstrukcije pojacala, mesta radne tacke, itd. Zato mislim da je tesko dati neki definitivan sud o njihovom zvuku. Mislim da je mnogo vazno kakav je design pojacala: PP ili SE, kako je reseno napajanje, koja je pobudna trioda (triode), itd.

Osim toga zvuk lampi zavisi i od proizvodjaca. Dobre KT88 su Svetlana a najbolje Golden Dragon. Za EL34 nisam 100% siguran ali mi se cini da je Mullard pravio jako dobre EL34.

Zato mi se cini da nije bas tako jednostavno dati odgovor na tvoje pitanje - zapravo da ne moze biti definitivan.

User avatar

DejanM
Audio Expert
Audio Expert
Posts: 4686
Joined: 18 Aug 2005, 13:14

Post by DejanM » 22 Sep 2007, 06:56

Mozda jos par reci, mada bi se o tome moglo govoriti danima. EL34 je pentoda a KT88 tetroda (jedna mrezica nije vezana za napon nego sluzi samo za lakse usmeravanje elektrona u balonu). Pentode su nastale kao evropski (Philips) odgovor na triode i cilj im je bio da daju vecu snagu. To im je ocigledna prednost u odnosu na triode ali imaju i odredjenih mana: veca izoblicenja, teze odrzavanje radne tacke, itd. Cesto se vezuju kao triode, kada se ponasaju bas kao i prave triode - taj nacin vezivanja ovih lampi daje bolji zvuk jer su izoblicenja manja. Pri tom se medjutim njihova snaga smanjuje. Postoje medjutim i konfiguracije za smanjenje izoblicenje pentoda na izlazu i kada su vezane kao pentode.

Uobicajeno je da se EL34 i KT88 koriste u PP konfiguraciji ali postoji jako puno drugih varijanti.

Ostale detaljne tehnicke razlike mozes da vidis iz njihovih datasheets.


Mjuzik
povremeni korisnik
povremeni korisnik
Posts: 63
Joined: 02 May 2006, 18:51

Post by Mjuzik » 22 Sep 2007, 20:35

DejanM wrote:Jedan od boljih nacina da cujes razliku izmedju EL34 i KT88 jeste da u istom sistemu poslusas Prima Luna Prologue 1 (EL34) i Prologue 2 (KT88). U principu se ova dva pojacala uglavnom razlikuju po lampama koje su koriscene na izlazu.

Osim ociglednih razlika (pre svega u snazi), ja sam uvek dozivljavao EL34 kao nesto toplije u zvuku, dok su KT88 ostavljale na mene utisak nesto neutralnije reprodukcije. Medjutim zvuk ovih lampi moze dosta da varira u zavisnosti od same konstrukcije pojacala, mesta radne tacke, itd. Zato mislim da je tesko dati neki definitivan sud o njihovom zvuku. Mislim da je mnogo vazno kakav je design pojacala: PP ili SE, kako je reseno napajanje, koja je pobudna trioda (triode), itd.

Osim toga zvuk lampi zavisi i od proizvodjaca. Dobre KT88 su Svetlana a najbolje Golden Dragon. Za EL34 nisam 100% siguran ali mi se cini da je Mullard pravio jako dobre EL34.

Zato mi se cini da nije bas tako jednostavno dati odgovor na tvoje pitanje - zapravo da ne moze biti definitivan.
toplo vs. neutralno, malo se previše rabi taj "antagonizam". da li to znači da niko nikada nije bio na živoj svirci i da je ona bila "topla"? ili se žive svirke po defaultu vide kao "hladnije" pardon "neutralnije"?

User avatar

DejanM
Audio Expert
Audio Expert
Posts: 4686
Joined: 18 Aug 2005, 13:14

Post by DejanM » 23 Sep 2007, 08:10

Ovo je jedna sasvim druga tema - mozda poseban topic ?

Jeste, dosta se cesto koristi taj antagonizam, toplo vs. hladno. Sama cinjenica da se pridaju takvi atributi znaci da reprodukcija nije savrsena. Sa druge strane, mi generalno imamo problem opisivanja nasih muzickih dozivljaja i onda se cesto koriste razne postapalice od kojih je i ova jedna od onih koje se cesto koriste.


lautrecred
srebrni korisnik
srebrni korisnik
Posts: 416
Joined: 27 Sep 2006, 22:44

Post by lautrecred » 24 Sep 2007, 02:17

lose dizajnirana cevna pojacala podlozna su ovakvim atributima. vrhunska, kakvih je malo, nisu. topline na njima ima onoliko koliko ima u zivoj svirci, kao i neutralnosti. neka vam malo napise flazar i njegov brat o tome, ljudi imaju cevne izlaze koji zvuce onako kako treba da zvuce pravilno implementirane vrhuske lampe.


Mjuzik
povremeni korisnik
povremeni korisnik
Posts: 63
Joined: 02 May 2006, 18:51

Post by Mjuzik » 25 Sep 2007, 00:47

lautrecred wrote:lose dizajnirana cevna pojacala podlozna su ovakvim atributima. vrhunska, kakvih je malo, nisu. topline na njima ima onoliko koliko ima u zivoj svirci, kao i neutralnosti. neka vam malo napise flazar i njegov brat o tome, ljudi imaju cevne izlaze koji zvuce onako kako treba da zvuce pravilno implementirane vrhuske lampe.
blame it on tubes :(

za koje hi-fi glavobolje su zaslužna loše dizajnirana tranzistorska pojačala :P

User avatar

DejanM
Audio Expert
Audio Expert
Posts: 4686
Joined: 18 Aug 2005, 13:14

Post by DejanM » 21 Oct 2007, 10:20

Za sve treba vremena ... Kada su se pojavila tranzistorska pojacala, zvucala su lose, iako su prednosti u odnosu na lampase bile ocigledne (manji gabarit, bolje iskoriscenje, jeftinije, ... ). Trebalo je da prodje dosta godina pre nego sto smo dobili tranzistorska pojacala koja su svirala dobro i za koja nije mogao da se primeni onaj stereotip o "ostrom" zvuku. Slicnu pricu smo imali i kada se poceo koristiti Mos-Fet umesto bipolarnih tranzistora na izlazu. Mos-fet ima nekih ociglednih prednosti u odnosu na bipolarnu tehnologiju (velika ulazna impedansa, veliko pojacanje) ali su prva Mos-Fet pojacala zvucala prilicno "toplo" i "muljavo" zbog cega su dobila image ne-adekavatne tehnologije za Hi-End. Kao i u slucaju tranzistora, nije bio problem u samoj tehnologiji, nego u tome kako je ona koriscena - odnosno u samom designu uredjaja sa tom tehnologijom. Danas su neka od najboljih pojacala uradjena upravo sa Mos-Fetovima na izlazu.

A tako je bilo i sa lampama na pocetku. A sada se nalazimo vec dosta duboko u novoj HiFi iteraciji zvanoj Class-D pojacala ... Trenutno ih bije glas da nemaju onu "rafiniranost" kao dobri lampasi i tranzistorci, pa ih, sto rece jedan moj poznanik, treba koristiti za pokretanje sub-woofera ali ne i zvucnika ... Medjutim, vec sad postoje dosta dobra Class-D pojacala za koje ova primedba sigurno ne vazi. A vreme potrebno da jedna tehnolgija "sazri" definitivno postaje sve krace ...

User avatar

zflazar
redovni korisnik
redovni korisnik
Posts: 188
Joined: 01 Jul 2006, 21:30
Location: Bečkerek

Post by zflazar » 21 Oct 2007, 16:44

D klasa je prisutna već nekih 15 godina, s tim, da je tek pre par godina promolila nos iz kompjuterskih low-fi muzičkih kartica/pojačala. TACT Millenium je prvi zgrnuo novce na D-klasi, pa su se mnogi popišmanili, da urade isto, a sa malo ulaganja, međutim, koliko vidim, to baš i ne ide svima, kako su zamislili...

Lyngdorf je i nastao valjda sa cepanjem unutar TACT-a, pa je valjda svako na svoju stranu poneo i nešto soli u glavi. A da je slano, slano je, pošto kolko sam shvatio, i dalje tresu uzduž i popreko u disciplini digitalije.

A to, da će tamo neki D-class od 100EUR da svira kao tamo neki TACT ili LYNGDORF, najverovatnije neće moći u skorije vreme. Jer u HiFi-u je i dalje na snazi ekonomski zakon, koji kaže da se cena uređaja formira na osnovu kvaliteta zvuka, a ne po kilaži uturenog silicijuma, aluminijuma, blažujke, plastike, akrila i slično. Naravno, treba podmititi i recenzente na fin način, da oni to ne osete kao uvredu časti. Čast izuzecima.
Pozdraw


lautrecred
srebrni korisnik
srebrni korisnik
Posts: 416
Joined: 27 Sep 2006, 22:44

Post by lautrecred » 22 Oct 2007, 00:45

nisam siguran pa pisem sa ogradom - ali mi se cini da sam svojevremeno negde procitao da je class D amp patentiran tamo negde u sezdesetim godinama. medjutim jako dugo niko nije video potrebu da se on primenjuje u hi-fiju, pored vodecih principa cevne i SS tehnologije. da se bar malo vise inzinjera bavilo time sve ovo vreme, ko zna o cemu bi se danas pisalo.

edit: nasao sam - In 1964 Clive Sinclair started a company called Sinclair Radionics Ltd. that produced a Class D PWM power amplifier known as the X-10, designed by engineer Gordon Edge.

User avatar

DejanM
Audio Expert
Audio Expert
Posts: 4686
Joined: 18 Aug 2005, 13:14

Post by DejanM » 22 Oct 2007, 08:59

Pa dobro i racunar je smisljen u XIX veku pa je na znacaju dobio tek nekih 100 godina kasnije kada se poceo masovno primenjivati. Kada su digi pojacala u pitanju, razlog za njihov izlazak na svetlo dana lezi u potrebi koriscenja jako malih pojacala, koja se ne greju i trose jako malo struje (sto ce reci da imaju veliki koeficijent iskoriscenja) za pokretanje portabilnih MP3 (i ostalih) playera kao i za potrebe pravljenja kompjuterskih audio sistema (pre svega za igre i raznorazne multimedia zezalice). Onda je neko cuo da to ne svira lose i ... lavina je krenula. Lyngdorf i TACT, koji su postojali duze na trzistu sa tom tehnologijom, su medjutim isplivali na povrsinu tek sa implementacijom RCSa (sto je ujedno i bio razlog za razlaz izmedju Bozovica i Lyngdorfa), otvarajuci jednu potpuno novu oblast u kojoj kucni HiFi sistemi jos nisu bili prisutni.

Kada je rec o D/T-klasi treba nesto vrlo bitno imati u vidu - a to je proizvodna cena uredjaja. A ona je dosta niza od svih do sada postojecih tehnologija. Doduse ima i dosta skupih pojacala u D/T-klasi, ali u srednjem segmentu uredjaja cete naci jako puno modela ispod 1000 eura. A ima ih i sa cenom dosta nizom od te ... Audio Research je npr. svoju Class-T pozicionirao u rangu ispod 2K eura. To daje nadu da cemo u skoro vreme imati vrhunska pojacala za razumne novce - zapravo ih imamo vec sada, jer neka od ovih 1000 eura pojacala sviraju zbilja dobro ...


miomir
Nov korisnik
Nov korisnik
Posts: 7
Joined: 25 May 2008, 22:26
Location: Nis

Re: Razlika između EL 34 I KT88

Post by miomir » 26 May 2008, 15:34

Mislim da je tesko uporediti ove dve cevi jer nisu iz istog tabora.Pandan el34 je cev kt66 ili 6l6.

Post Reply